måndag 7 juni 2010

Bröllop i dagarna tre!


Fredagskväll med barbeque. Det blivande brudparet i lederhosen och dirndl. Läckert!




Kan det vara vackrare?



Kyssen! Precis innan risregnet kom...


Oj, oj, oj, vilket bröllop det blev! Jag säger bara; Wow!!

Gästerna komfrån när och fjärran. Sverige, Skåne och Mölle visade sig från sin bästa sida. Sköna soliga dagar och fantastiska solnedgångar.

Vi kom till Mölle på fredagen, checkade in på hotellet och gick på en mycket trevlig barbeque. Det blivande bröllopsparet bar traditionella österrikiska kläder. Mycket snyggt. Trevlig samvaro med de gäster som redan ankommit. Mitt under tillställningen bryter det ut ett glädjekaos då några nära släktingar till brudgummen dyker upp oanmälda och överraskar. Tårar och pussar för alla inblandade. Stämningen är på topp inför lördagen!

Vigseln i den lilla vackra kyrkan var fantastisk! Här blandades Sverige med Österrike, svenska med tyska. Varannan vers på vardera språket. Många av de österrikiska gästerna hade traditionella kläder och hattar på sig. Man märkte att två olika traditioner och sedvänjor samsades, vilket var mycket roligt. Vigselakten var rörande och vacker. Vi bjöds på fantastisk musik. När det hela var över tänkte jag att jag inte ville gå härifrån. Kunde de inte förlängt de hela med en halvtimme till!?

Efter själva vigseln gick vi till det närbelägna församlingshemmet för lite mingel, drinkar och fotografering Skönt och avspänt! Nu kunde vi och brudparet lugna ner oss och rå om varandra ett tag.

Kvällens fest var uppe på vackra Grand Hotel. Även här märktes det att man blandade lite mellan de olika ländernas traditioner. Till exempel så fick jag ha frun till bordet. Det gillar jag! Speciellt eftersom jag och frun aldrig hinner ses... Vi satt alla runt runda bord, vilket jag också gillar, då man lättare får kontakt med alla. Bordsplaceringen var planerad, in i minsta detalj, efter vilka språk som talades och vilka språkkunskaper som fanns. Jag som inte kan ett dugg tyska klarade mig utmärkt med engelska under middagen. Många tyskar/österrikare som inte kunde engelska så bra kände sig nog också mycket nöjda med placeringen.

Middagen var fantastiskt god och vinerna, de flesta från Österrike, ramade in måltiden fint. Det hölls tal på svenska, tyska och engelska. Och var man än satt så fick man en teaterviskande översättning i sitt öra. Österikarna gillade våra traditioner och "hakade på" snabbt. Så fort alla började slå i tallrikarna krävdes det att brudparet kysser varandra. Brudparet förstod snabbt! Om till, exempel brudgummen lämnade bordet, så ska alla killarna springa fram och ge bruden en ordentlig puss. (Och tvärtom om bruden lämnade bordet...) Gissa om alla hakade på!? Som vi sprang! Mycket uppskattat och roligt!

Sedan dans frampå småtimmarna. Efter lite vickning gick vi hem till vårt lilla hotel. Mätta, belåtna och trötta...

Morgonen, eller kanske snarare på förmiddagen, åt vi alla en sagolik brunch tillsammans. Kul att träffa alla igen, dagen efter festen. Många vänner och många farväl till både gamla och nya vänner.

Brudparet är just nu någonstans i Asien och kopplar av på någon strand. Förmodligen med en paraplydrink i handen... Skål och grattis!! Och tack för en fantastisk helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar