måndag 14 juni 2010

Brandvakt


"Klockan är fyra slagen.
Gud bevare stad och land
för eldebrand
och fiendehand!
Klockan är fyra slagen..."


Inatt vaknade frun av ett regelbundet gällt kvittrande, utifrån hallen. Sonen och jag sov, utan att låta oss störas av detta nya, lite diskreta, oväsen. Katten var däremot ute i hallen och jamade lite till svar åt det nya ljudet.

Då klockan var fyra på morgonen tog det lite tid för frun att först höra det nya ljudet, och sedan att identifiera vad det kunde vara som lät därute i hallen. Efter en lång stund förstod hon att det måste vara brandvarnaren som börjat varna, sådär lite försynt och diskret, att batteriet höll på att ta slut. Frun gjorde det som krävs i en sådan här situation! Nej, hon gick inte upp och ställde sig på en stol i hallen, skruvade ner den väsnande brandvarnaren och bytte batteri, för att sedan tassa tillbaka till sängen och sova vidare. Nej, nej, inte min fru, inte!

Hon väckte istället mig och informerade mig om den rådande situationen! Självklart!!
Jag ragglade mig upp, hämtade en köksstol och klättrade upp mot halltaket. När jag väl stod där kom jag på att jag inte såg någonting, eftersom jag inte hade satt på mig några glasögon. Jag famlade loss brandvarnaren och tog ut batteriet. Sedan upptäckte jag att vi inte hade några nya batterier hemma. Typiskt! Jag lade därför brandvarnaren och det utjänta batteriet på diskbänken, så att vi skulle komma ihåg att köpa nytt direkt på morgonen. När jag kom tillbaka till sovrummet hade frun somnat om och låg och snusade så skönt. Sonen sov ute i sitt rum och hade inte hört någonting.

När jag själv skulle lägga huvudet på kudden för ytterligare ett par timmars sömn kom tankarna malande... "Är det egentligen lagligt att sova i en lägenhet som inte har en fungerande brandvarnare? Vore det inte typiskt om det började brinna någonstans just nu!?" Tankarna malde på och det blev naturligtvis omöjligt att sova... Jag fick gå upp, koka mig lite te, läsa DN och kolla lite på några trista repriser på TV3. Och det är verkligen trista repriser så dags och på den kanalen!

Jag satt helt enkelt brandvakt! Ett tag tänkte jag fylla några hinkar med vatten och ställa ut på strategiska ställen, men det verkade lite för ambitiöst...



Sömntjuv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar