lördag 24 juli 2010

Sista dagen i Torekov



Hamnfest i Torekov! Festligt, folkligt och gemytligt...


De sköna dagarna i Torekov bara fortsätter! Morgondopp, strand, sol, mat och vin. Semesterstämningen börjar infinna sig!

Igår hade vi sonens traditionella födelsedagskalas, som alltid hålls här i Torekov. Och som alltid bjöd vi på hamburgare, grillade på "fassans grill", dvs svärfars grill. Vädret var med oss och stämningen var trevlig. Sonen fick en massa bra presenter. Det betyder bland annat en massa Pokémon-saker och ett Nintendo DS-spel. Den senare tänker jag tjuvlåna så fort sonen sover. Skithäftig!! Till efterrätt bjöds det på en fantastiskt god marängsviss. Också det en tradition! Svärfar är svår på marängsviss och kan klämma ner en ansenlig mängd. Egentligen fyller inte sonen år förrän på måndag, men då sitter vi på planet till varmare land, så firandet blev nu istället.

Idag tog vi ett morgondopp, som vanligt. Sedan åkte vi hem till faster och åt en ordentlig frukost. Där löste vi melodikrysset, tre generationer tillsammans. Inser att jag inte kommer kunna lösa melodikrysset på ett par veckor då vi är i utlandet. Kommer jag klara det? Eller får jag svår abstinens!? Hur som helst så kan ni lyssna nästa lördag då de förkunnar vinnarna. Vinner "Tre generationer i Torekov" så vet ni vilka vi är...

Dagen tillbringade vi på den årliga hamnfesten. Som en liten "vattenfestival" i extrem miniatyr. Sonen och frun hann åka lite "ribbåt", en otroligt snabb båt. Kul som sjutton. Jag har redan åkt detta ett par gånger då vi haft konferenser på västkusten, därför stod jag över denna gång. De såg lagom skärrade och rufsiga ut efter att ha susat fram i 45 knop.
På festen var det även den årliga mannikänguppvisningen från "Elbings". Alltid kul att se! "Elbings" är det lilla varuhuset mitt i byn. Barnen hade dansuppvisning och det var godisregn. En perfekt hamnfest, med andra ord!

Imorgon åker vi hem till Söder! Vi ska tvätta lite, packa om väskorna, pussa på katten och sedan drar vi vidare ut i världen.

Kali nichta!
eller jag kanske ska skriva
Buenas noches!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar