lördag 31 juli 2010

Kolonialisatörer



Spanska imperiets flagga



Spaniens kolonier var omfattande och inkluderade förutom större delen av Latinamerika från Mexiko till Chile även delar av Marocko, Filippinerna och ett antal karibiska öar inklusive Kuba. Redan i början av 1800-talet frigjorde sig Sydamerika från Spanien. I slutet av 1800-talet förlorades Filippinerna, Kuba och Puerto Rico med flera områden i krig till USA som dock inte annekterade dem utan lät dem behålla olika grader av nominell självständighet, även om de var militärt och ekonomiskt dominerade av USA.

Spanjorerna har dock alltid varit och är riktiga koloniasitörer! Även i deras dagliga beteende. När de spanska familjerna kommer ner till stranden så är det riktiga krigare ute efter att erövra och härska över mark. Gud nåde, dig, om du står i vägen!

När vi kommer ner till stranden är det redan fullt kaos. Alla tjattrar och skriker. Vi är ju civiliserade svenskar och lägger oss gärna en bit från vattnet och på ett behörigt avstånd från medmänniskorna på stranden. Vi sätter upp vårt parasoll, ställer upp våra solstolar och lägger ut våra handdukar. Men det har vi verkligen ingenting för!

Efter ett par sekunder hör jag hur ett parasoll borras ner i marken, typ fyra centimeter från min tinning, där jag ligger och solar. Det är familjen Moralez från Madrid. De består av mamma, pappa, fem skrikiga ungar, mormor, morfar och en stackars nucka till kusin. De har med sig en hel campingutrustning med bord, stolar, parasoll och kylväskor. Rustade för en hel dag på stranden. De tjattrar och skriker oavbrutet. Jag har ingen aning om vad de grälar om men jag tror att det rör sig om vem som ska tippa mormor i havet.

Ett par minuter senare känner jag hur familjen Perez slår läger vid min vänstra fot. Familjen består av mamma, pappa, tre tonåringar, farmor, farfar, mormor, morfar och en bergsprängare som spelade spansk dansbandsmusik, typ coversJulio Iglesias. Stor campingutrustning där också. Och tjattrar som f-n gör de här med. Som alla spanjorer gör!

Efter tio minuter visar det sig att Moralez och Perez blivit bästa polare. Så de tjattrar och skriker över oss hela dagen.

Nej, ingen lugn semester! Försök koppla av ändå och läsa boken...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar