torsdag 16 juni 2011

Schengen

Schengen... Fungerar faktiskt!

Jag hade bokat ett sent kvällsflyg hem. Det gav mig några lediga eftermiddagstimmar då jag kunde utforska staden Bologna lite på egen hand. En ganska fin stad, men det var riktigt varmt och många affärer var stängda för siesta. Men lite atmosfär hann jag insupa. Här ligger Europas äldsta universitet. Det grundades redan år 1088. Imponerande! Då levde vi väl fortfarande i grottor här uppe i Norden!?

Jag åkte ut i god tid till flygplatsen, eftersom jag inte hade något giltigt pass. Skulle det bli något krångel så skulle jag i alla fall ha tid. När det var dags för incheckning var jag överdrivet trevlig mot damen bakom disken. Jösses, vad jag flirtade! Och det fungerade. Körkort klassas inte som identitetshandling i Italien och hon ville inte godkänna den först. Men eftersom jag "var på väg hem", kunde hon göra ett undantag... Mille Grazie!

Jag sprang genom säkerhetskontrollen och höll mig sedan på rätt sida om passkontrollen hela resan hem. Bolognas flygplats är mycket liten och trist. Inte ens någon bra shopping finns. Eller ett fik. Eller ens någon bar... Fast jag hittade min favoritprodukt från Biotherm. Den som inte längre finns att köpa i Sverige, av någon konstig anledning...

Om Bolognas flygplats var liten och tråkig var Frankfurts flygplats stor och tråkig. Franfurts flygplats är egentligen bara en stor och lång korridor. Ingen bra shopping alls. Fast det hade jag knappast tid med. Det var bara att springa till utgången direkt.

På måndag ska jag fixa nytt pass! Så får det bli!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar