Visar inlägg med etikett stockholm. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett stockholm. Visa alla inlägg

söndag 23 oktober 2011

Kulturella killar! (?)

Vad döljer det sig under Stockholm?

Idag öppnades en massa rum under marken. En massa intressanta rum visades upp för allmänheten. Nej, alla var inte välkomna! Bara en exklusiv skara människor. Alltså vi med DN-kort! Vi med DN-kort tillhör en kategori människor som är lite bättre bildade än alla andra. Så är det!

Jag och sonen stack genast iväg till det mest intressanta av alla öppnade bergrum. Vi åkte till Henriksdals reningsverk för att kolla in vad Stockholmarna spolar ner i sina toaletter. Mycket spännande! Och så tänkte jag att det kunde vara lite pedagogiskt för sonen att se vad som händer med vårt avfall.



Henriksdals renisngsverk, en del av Stockholm vatten...


Först en lång kö. Sedan en lång trappa upp till ett konferensrum där vi fick se en ritning över hela anläggningen. Jösses vad stort det är under det där berget!? Sedan ner i underjorden. Vår enbente (!?) gude styrde oss ner i alla gångar och berättade om alla reningsprocesser. Från det smutsigaste smutsiga till riktigt rent. Bra och intressant!

Men nu måste jag få skälla ut er alla lite; Man får bara spola ner kiss, bajs och toalettpapper! Ingenting annat! Vad menar ni med all spola ner berg av kondomer!? Och våtservetter, bindor, tamponger, tops och mat! Mat!? Prinskorvar, köttbitar, grönsaker och en massa annat. Fy, på Er! Lova att inte göra så mer! Lova!!

tisdag 27 september 2011

Kul på hjul!

Kul kvällsnöje...

Ikväll firade vi fruns födelsedag, lite försenat. Vi gav oss iväg till city och mötte upp de goda vännerna. Det var dels bästa grannarna och dels förortsfamiljen som vi firat semester med ett par gånger. Tillsammans fick vi en snabblektion i hur man kör Segway. Det är inte lätt, men så småningom gick det okey.

Det var då vi begav oss ut i den värsta rusningstrafiken! Här gäller det att hålla tungan rätt i munnen och att väga rätt, och lätt, på fötterna. Vi åkte ner mot Nationalmuseum och vidare ut på Skeppsholmen och Kastellholmen. Stockholm visade sig från sin vackraste sida. Solnedgången var fantastisk! Vi susade fram, tillsammans med vår guide, och njöt av den sagolika kvällen.

Efter det drog vi till Belgobaren och smorde kråset med musslor. Det var riktigt gott! Fast det var lite väl stojigt och stimmigt i lokalen. Och betjäningen hade nog ingen bra dag. Förvirrad, lite ostrukturerad och ett par rejäla missar gjorde att det inte blev jättemycket i dricks... Det var också snudd på olidligt varmt i lokalen. Om jag går dit nästa gång ska jag satsa på tidig eftermiddag.

Efter den trevliga kvällen promenerade vi igenom stan hela vägen till Söder. Vi behövde svalkan! Segway är riktigt kul! Testa själv!

tisdag 28 juni 2011

Nu är det sommar!

Premiär!

Nu är sommaren här! Nu stänger vi oss inne varje tisdagskväll och kollar på vackra skymningsbilder av världens vackraste stad! Jag och sonen såg premiären tillsammans. Varje gång vi såg en vy över Söder och Katarina kyrka så hojtade vi lite extra; "Vår ö!", "Bajenland!" eller " Där är vår kyrka!" Visst är det tönigt!? Men det struntar vi i!

Vilket premiärprogram! Vilket tryck! Måns är bra men jag saknar Anders. Det skånska temat gick hem. Sonen är ju halvskåning trots allt...

Det fåniga var att jag satt och blev lite rörd och tårögd över den töntiga allsången och de vackra bilderna över stan. Jag blev stolt över att vara Stockholmare och Södermalmsbo. Inte tårögd, men nästan... Det kändes väldigt lamt!

fredag 1 april 2011

Lurad!?

Inte jag...

Nej, jag blev inte lutad idag! Blev du!? Jag hann inte ens läsa tidningen idag för att kolla in alla aprilskämten. Hektiskt på jobbet idag med! Det ska bli skönt nästa vecka när alla är tillbaka!

Jag gillar roliga aprilskämt! Jag tror det var Göteborgsposten som ett år berättade om ett bankrån som gått lite fel för rånarna. Det verkade som om rånarna, under flykten, hade kastat bytet i en papperskorg. Den artikeln fick hela Göteborg att gå ut och rota i varenda papperskorg... Då har man lyckats med sitt aprilskämt! Det hade alldrig fungerat i Stockholm! Här är vi lite smartare...

Det var en del roliga facebookstatusar idag! De flesta, inklusive min egen, var så galna att man genomskådade dem, men vissa var lite kluriga... Och en del gick på dem direkt!

Kalo mina! Καλό Μήνα!