torsdag 20 oktober 2011

Vuxet

Eller bara lite fegt...

Jag hade en liten stund över i Uppsala idag. Så mellan två möten tog jag mig en promenad i den vackra staden. Solen sken och bladen sprakade i sina vackra gula och röda höstnyanser. Helt plötsligt gick jag förbi en lite vaccinationsmottagning med drop-in, dvs man behövde inte förbeställa tid. Dessutom fanns det en skylt, utanför på gatan, som informerade om att årets influensavaccin finns tillgängligt.

Jag kände mig sådär lite galet spontan, så jag gick in och tog en spruta! Så fick det bli! En del av er kanske skulle ha gått och shoppat något roligt eller kanske tagit en fika på stan? Men inte jag! Jag tog en spruta istället... Helt normalt!

För ett par år sedan hade både jag och frun influensa. Frun var dessutom nygravid och mådde illa av den anledningen. Vi låg sjuka en hel julhelg. Jag hade då inte haft någon influensa sedan mina egna småbarnsår. Jag hade därför inget minne av hur ont det gjorde. Det gjorde fasansfullt ont i hela kroppen! Fy vad sjuka vi var. På den tiden hade vi inget barn. Hur hade vi klarat det om vi haft barn!? Inte vet jag!

Sedan dess har jag tagit det säkra före det osäkra. Arbetsgivaren betalar dessutom för vaccinationen. Förra året var vi ju hotade av en pandemi och därför tog vi vaccinationer som en del av det statliga massvacinationsprogrammet, vilket räddade många liv. Men i år är det bara den vanliga skruttinfluensan. Men den gör ont den också!

En skön dag i Uppsala!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar