torsdag 27 oktober 2011

Kulturella killar

En poetisk upplevelse...


Här i huset finns en granne som arbetar nere på Orionteatern. Jag tror han är tekniker där. På den senaste tiden har grannen skaffat en liten trasselsudd till hund. Det här har gjort att frun och sonen samspråkat en del med grannen och lekt med hunden på eftermiddagarna, när det varit på väg hem från skolan. Det var under en sådan här sammankomst som frun fick fribiljetter genrepet på föreställningen "Cirkus Orion" som har premiär i dagarna.

Frun jobbar ikväll så det blev bara jag och sonen gick dit. För många år sedan jobbade jag inom "teatersvängen". Jag undervisade som dramapedagog och spelade själv teater i lite olika sammanhang och i olika konstellationer. På den tiden brukade jag springa på föreställningar och genrep ett par gånger i veckan. Det är en speciell stämning inför ett genrep. Det var en massa kvasikändisar och en del riktiga kändisar. En massa kindpussande och ryggdunkande föregick föreställningen.


Själva föreställningen var vacker och poetisk. Inte en enda replik, bara en massa musik och rörelse. Och så förstås en massa hästar i olika storlekar och en hel del hundar, clownerier och jonglerande. Kultur är balsam för själen! Så är det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar