tisdag 11 oktober 2011

Oslo

Stadshuset...

Imorgon ska jag se de norska kollegorna arbeta. Jag ska bara sitta där och suga i mig allt. Det är roligt och givande att inspireras av hur andra gör saker och ting. Vis av erfarenheten från mitt förra besök tog jag ett flyg lite tidigare. Jag bor på ett litet trist hotell ute i en förort. Men det är helt okey eftersom utbildningen hålls där och det är enkelt att ta sig dit från flygplatsen. Dessutom är rummen mycket bra.

När jag kommit fram och checkat in gick jag tull tunnelbanan och åkte in till centrum. Det gick hur snabbt och smidigt som helst. Alltså, Oslo är ju ingen jättestor stad, så det flesta avstånd är ju ganska korta. Precis som Göteborg. Det är ingen stor stad det heller... (Fast de verkar liksom tro att de bor i en storstad!?)

Kvällen var solig och vacker. Jag promenerade runt i staden. Uppför Karl Johan ända till slottet. På vägen passerade jag både Stortinget, Nationaltheatret och Hotel Continental. Jag gick vidare förbi Stadshuset och ner mot Akers Brygge där jag satte mig och åt middag samtidigt som solen gick ner över Oslofjorden. Det är en fin stad!

Men vad de bygger överallt!? Det måste vara värsta renoveringen på gång. Men Norge har ju gott om pengar från oljan och har väl råd med alla dessa byggen... Men det var då jag kom på det! Det är ju alla reparationer efter det ohyggliga bombdådet i somras! Fy sjutton vilket trauma det här landet genomlidit och fortfarande genomlider!

Nu är jag hemma på hotellet igen och ser fram emot en inspirerande morgondag. Natti, natti!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar