torsdag 20 januari 2011

Tapas eller mezes?

Tapas...

Alla som känner mig vet ju att det är Grekland som gäller. Men Spanien är faktiskt ett helt underbart land! Och det finns en hel del gemensamma nämnare. Även om de ligger på olika sidor om det stora Medelhavet. Dessutom tillbringade vi semester i båda länderna förra året, vilket givit mersmak.

Maten är fantastisk i de båda länderna. Här i Spanien äter man ju tapas. Man fyller bordet av smårätter och sitter och äter i timmar. Precis som en god middag "hemma" i Grekland. En massa mezes och middag i timmar. Det är ett skönt sätt att umgås på och en lång och mycket god middag.

Ikväll var vi iväg på en "teammiddag" med alla nordiska kollegor som jobbar inom samma produktområde. Vi samlades på hotellet och hade lite tävlingar. Bland annat en ölhävartävling. Alla som känner mig vet att jag inte dricker öl. Men vad gör man inte för laget!? Sedan skulle man vissla först efter att ha tagit en matsked potatismjöl i munnen. Blä! Därefter begav sig de olika lagen ut på stan med olika uppdrag. Utrustade med karta skulle vi hitta till vår restaurang.

Vi hade kul! Mitt lag, som jag var lagledare för bestod av två finnar, två danskar och jag. Vi gick in för våra uppdrag seriöst. Och vi hade faktiskt de mest kreativa lösningarna, om jag får säga det själv... Så småningom hamnade vi på en enkel tapasrestaurang på en bakgata lite från den stora gågatan. Vi hade en jättekul kväll!

Och maten var fantastiskt god. Förutom en rätt bestående av bläckfisktärningar och bönor. Allt annat var gott! Otroligt gott! Men äter man tapas måste man smaka och äta mycket av det som man tycker är gott! Vissa av kollegorna var skeptiska och vågade inte smaka sig fram. Och hela tiden verkade de vänta på en huvudrätt... De blev nog besvikna!

Kvällen var toppen! God mat och en massa skratt!




Mezes...

Kan berätta att kollegan produktchefen smugglade potatismjölet i sin necessär. I små plastpåsar... Om tullen hade börjat granska innehållet skulle han bara säga att det var talk, då han transpirerar mycket. Hmmm! Jag tror nog han hade missat planet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar