torsdag 6 januari 2011

Migrän

Räddaren i nöden...

Som jag säkert berättat tidigare så lider jag av något som heter "Hortons huvudvärk", vilken man kan säga är en form av migrän. Den drabbar oftast män och sägs vara ärftlig. På engelska heter den "suicide headache" vilket kan beskriva huvudvärksattackernas intensitet. Det har visat sig att både salig far och salig farfar hade detta problem. Måtte sonen slippa det i framtiden!

Huvudvärken sitter i halva skallen och det känns som om ena ögat håller på att tränga ut ur sin håla. Man blir helt paralyserad av smärta... Jag minns att dessa attacker debuterade i 20-årsåldern. Men då visste jag inte vad det var. Det var först i 30-årsåldern en grekisk läkare på Korfu lyckades diagnostisera sjukdomen. Jag jobbade som destinatonschef där då och vi hade en mycket bra försäkring. Jag åkte in och ut ur privata kliniker och gjorde en massa dyra undersökningar och tester som ledde till min diagnos. Tack och lov! Då hade jag mått så dåligt en tid att jag var helt övertygad av att jag drabbats av en hjärntumör och skulle dö vilken dag som helst...

Nu har jag lärt mig leva och hantera den här sjukdomen. Har jag tur försvinner den lagom till jag blir pensionär! När jag få mina perioder av attacker kontaktar jag genast "Huvudvärkskliniken" och går hos min sjukgymnast, sedan mycket länge... Jag får behandling, akupunktur och behandlas även med TENS. Jag har en egen liten apparat hemma som jag kopplar på och har under hela dagen.

Men jag tar även läkemedel. Jag har testat allt från piller till injektioner, men det som fungerar för mig är nässpray "Imigran". Var jag än befinner mig har jag alltid en dos tillgänglig! Det här låter ju skitjobbigt, eller hur!? Och det är det periodvis. Men oftast dröjer det ju upp till två år mellan dessa episoder...

Förra veckan körde det igång igen. Nu har jag haft attacker på nätterna i en vecka. Gudskelov är de ganska korta, typ en timme, men man känner sig helt "bakom flötet" hela nästa dag. Efter helgerna ska jag ringa och boka upp en behandlingsperiod. Jag hinner inte med det här! Jag ska åka till Spanien snart... Imorgon ska jag till apoteket och hämta ut mer medicin. Om detta håller i sig har jag bara en dos kvar till inatt...

Ja, ja! Jag vet! Det finns en massa människor där ute som har det värre. Mycket värre, till och med! Jag har kommit lindrigt undan. Men just under huvudvärken, då är det riktigt djävligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar