torsdag 13 januari 2011

Jag vill resa!

Aposteln i Indien! Läs den!

Jag har alltid varit fascinerad av Indien! Det enormt stora landet, världens största demokrati, med över en miljard människor. Alla de olika folkslagen, religioner, språken för att inte tala om maten och dofterna. Helt fantastiskt! Jag såg filmen "Gandhi" tio gånger när den gick på bio...

Vi har varit i Indien två gånger. Båda gångerna i Goa. Goa är verkligen fantastiskt! Men det är lite som "Indien light". En gammal portugisisk delstat, ganska välbärgad, med indiska mått mätt, med katolicismen som dominerande religion. Men folkvimlet finns och dofterna, maten, kaoset och vänligheten och nyfikenheten. Jag längtar!

Vännen sedan många, många år och före detta klasskamraten gör sin drömresa. Hon är i Chennai, före detta Madras. Hon är där på något sorts "utbytesjobbsresa". Hon träffar kollegor i Indien och lever med dem och utforskar det indiska vardagslivet. Jag känner dofterna, njuter av atmosfären och önskar jag kunde sitta med henne på kontoret därborta och lyssna till alla samtal. Det känns som om jag börjar känna hennes kollegor riktigt väl. Hon kommer naturligtvis närmare det indiska, eller ska jag säga det tamilska, vardagslivet än vad jag någonsin gjort. Jag är mycket avundsjuk och kommer avkräva henne på alla detaljer nästa gång vi lunchar i Uppsala!

Följ med till Indien! Läs här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar