Visar inlägg med etikett vitabergsparken. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett vitabergsparken. Visa alla inlägg

tisdag 24 maj 2011

Världens coolaste skola!

Sonen och bästa kompisen...

Världens coolaste skola hade ikväll anordnat evenemanget "Katarina Södra-dagen". Temat för det hela var "Vita Bergsparken", den stora gröna oas som praktiskt taget ligger bredvid skolgården.

När vi gick till skolan regnade det. Men när vi kom till skolgården blev det uppehåll och solen sken igenom molnen. Är inte det magiskt!? Vi mötte upp sonen i skolan och gick ut på skolgården. Där hade det byggts upp en scen, det pågick lite loppmarknader, korvförsäljning, karuseller, tipspromenad och en massa annat.

Förskoleklasserna framförde en dans till låten "Thriller", det handlade om en natt i Vita Bergsparken. Man hade målat kulisser som föreställde musikpaviljongen, parkteatern, lilla mejtens gränd och Sofia kyrka. Bra jobbat! Många applåder blev det! Sedan kom det roliga uppträdanden av alla de andra årskurserna. Fast det hann ju inte sonen och hans kompisar kolla på. De åkte karuseller och köpte korv och annan mat.

Femåringarna, som ska börja i förskoleklasserna nästa år, var inbjudna. Det innebar att sonens bästa kompis grannpojken var där tillsammans med en massa andra dagispolare var på plats! Som det lektes!

Dessvärre skedde det en olycka. En elvaåring ramlade ur karusellerna och skadade sig. Ambulansen kom och en massa poliser kom. Pojken som föll ur karusellen tuppade av en stund, men hämtade sig sedan. Han  åkte iväg med ambulansen och poliserna startade väl sin utredning. Det blev en liten tråkig avslutning på en trevlig kväll. Fast det tyckte inte sonen och alla hans kompisar. De var jätteimponerade av både ambulanspersonalen och poliserna.

Sedan började det snurra en massa rykten och halvsanningar i media. Så här var det; En elvaårig pojke ville spela lite "Allan" för kompisarna. Så i karusellen "tekopparna" ställde han sig upp och stack ut sin ben för att få mer snurr på den "tekopp". Karusellskötaren bromsade och sade till "Allan" flera gånger. Men det struntade han i. Sista gången förlorade han balansen och slungades av karusellen, rakt in i ett staket. Och så tuppade han av. Ambulans och drama!

Det var synd att olyckan hände! Jag tycker synd om killen! Även om det var hans eget fel. Det kommer inte bli lätt för honom att komma tillbaka till skolan och till hans klass... Men jag tycker också synd om skolan och karusellägarna som media försöker göra till syndabockar. Trist och tråkigt!

Man faktum kvarstår. Det var en kul fest! Och sonen går i den coolaste skolan, ever!
Katarina Södra ÄGER! Så är det!

torsdag 28 april 2011

Vår på riktigt!

När Magnolian blommar i Vita Bergsparken är det vår på riktigt!

Nu är det spikat! Sofia Hembygdsförening håller sin årliga Magnoliafest nu på onsdag, den 4 maj. Är ni i närheten så kom!

Festen brukar börja med att Magnoliakören sjunger lite vårsånger. I ärlighetens namn låter det väl kanske inte alltid så jättebra. Ibland kan rösterna svaja lite för mycket. En del av sångarna är ju lite till åren. Men strunt i det! Sedan börjar talet. Ett tal som utmynnar i vem som kommer bli årets Magnoliapristagare. Det ska vara någon person som gjort och betytt något för Södermalm. Förutom äran så får pristagaren en stickling från det stora magnoliaträdet.

Förra året var pristagaren Lisa Nilsson. Hon sjöng lite för oss, vilket värmde i den kylslagna kvällen. Vem blir det i år?

Vi ses under magnolian!

tisdag 5 april 2011

Naturen mitt i stan...

Vacker och mäktig...

När jag hämtade sonen i skolan var vårkvällen vacker. Vi gick inte hem genast, utan gick till den lilla parken på Nytorget. Här var det fullt med barn! Och en hel del av sonens kompisar.

Helt plötsligt dyker det ner en duvhök med snabb hastighet. I sitt dyk får han tag i en duva, som han brottas med en sekund innan han börjar slita av fjädrarna, hacka upp ett hål och äta, av en då fortfarande levande duvan. Usch! Fy så hemskt! Men vilken vacker fågel!? Vad brutal naturen är!? Och världen!? Äta eller ätas... Duvan dog och blev en måltid för duvhöken...

Det måste vara en korkad duvhök som tar en duva på Nytorget! Varför tog han ingen i Vitabergsparken? Där hade han fått en betydligt lugnare middag. Nu stod alla och kollade in skådespelet på nära håll, vilket störde honom en hel del...

Καλή σας όρεξη!