Visar inlägg med etikett magnolia. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett magnolia. Visa alla inlägg

torsdag 28 april 2011

Vår på riktigt!

När Magnolian blommar i Vita Bergsparken är det vår på riktigt!

Nu är det spikat! Sofia Hembygdsförening håller sin årliga Magnoliafest nu på onsdag, den 4 maj. Är ni i närheten så kom!

Festen brukar börja med att Magnoliakören sjunger lite vårsånger. I ärlighetens namn låter det väl kanske inte alltid så jättebra. Ibland kan rösterna svaja lite för mycket. En del av sångarna är ju lite till åren. Men strunt i det! Sedan börjar talet. Ett tal som utmynnar i vem som kommer bli årets Magnoliapristagare. Det ska vara någon person som gjort och betytt något för Södermalm. Förutom äran så får pristagaren en stickling från det stora magnoliaträdet.

Förra året var pristagaren Lisa Nilsson. Hon sjöng lite för oss, vilket värmde i den kylslagna kvällen. Vem blir det i år?

Vi ses under magnolian!

tisdag 4 maj 2010

Magnoliafest



Den vackra magnolian...




Den vackra och begåvade magnoliapristagaren, Lisa Nilsson!



I Vitabergsparken finns det en gammal magnolia. Detta otroligt vackra träd har en mycket kort blomning på dessa breddgrader. När våren kommer går alla och kollar in när blomningen kommer att vara. Speciellt gör Sofia hembygdsförening det! När magnolian står i blom äger nämligen den berömda magnoliafesten rum. Berömd och berömd... Berömd på Södermalm i alla fall! Och det räcker!

För några dagar sedan satt affischerna uppe. Årets magnoliafest skulle äga rum idag. Och det gjorde den! Allt var som vanligt. Magnoliakören sjöng, stadsdelsnämndens ordförande Margareta Björk höll tal och årets magnoliapristagare tillkännagavs.

Magnoliakören är en kör, vars medelålder ligger mellan 65 år och döden. Vissa år har de varit lite väl mycket svajande stämmor i sångerna. De sjunger de gamla vanliga slagdängorna såsom "Sköna maj..." och "Vintern rasat..." (som egentligen heter "Längtan till landet") I år lät de dock riktigt bra! Kanske lite ny vitalisering i kören? Medelåldern kanske har sjunkit något?

Jag har verkligen inte mycket till övers för Margareta Björk! Verkligen inte! Men kvinnan är riktigt bra på att hålla tal! En mycket god retoriker! Hon höll, som vanligt, ett spännande tal. Det tog lite tid innan vi alla fattade vem som var årets pristagare.

I år var det Lisa Nilsson! Hon är ju bara bäst! Hon kom och tog emot priset, som är en stickling från magnoliaträdet. Hon tackade för priset på ett mycket bra sätt. Och sedan började hon sjunga! Tillsammans med en fantastisk gitarrist från Malmgårdsvägen körde de några låtar. Lisa Nilsson är bara bäst!

Vi var där tillsammans med några dagisföräldrar. Barnen lekte och åt våfflor och vi kände oss lite kulturella och MYCKET stolta över vår vackra stadsdel och de människor som befolkar den.

En skön avslutning på en mycket arbetsam dag!