Visar inlägg med etikett värmebölja. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett värmebölja. Visa alla inlägg

söndag 11 juli 2010

Tvätt och städ



Tvätt (en mycket liten tvätthög)...




..och städ!



Igår var vi på stranden igen. Hela dagen! Det är skönt vid vårt lilla havsbad. Det blåser en lite bris hela tiden, så hettan blir inte så tryckande.

Idag åkte sonen och frun iväg med några av fruns vänner för att njuta av havet. Jag kände för lite egentid, så jag blev hemma. Först en morgonpromenad förbi graven och vattna blommorna. Promenaden fick avbrytas i förtid för det var helt enkelt för varmt!

Gick hem istället, men upptäckte då att en massa tvätt låg i högar överallt. En jättehög med ren och ovikt tvätt och en ännu större hör med smutsig tvätt. Gudskelov var båda tvättstugorna lediga. Nu hade jag fyra tvättmaskiner till mitt förfogande. En av dem är en riktigt stor tvättmaskin som tar upp till 12 kilo tvätt. Det är mycket tvätt, det! Jag körde åtta maskiner tvätt och en maskin med alla mattor i.

Undertiden tvätten snurrade och torkade nere i tvättstugorna upptäckte jag hur smutsigt vi hade det hemma. Städerskan är på sommarledighet och vi har hunnit smutsa ner en del. Fram med dammsugare och skurhink. Puh! Sedan upp med all tvätt och vika hela skiten. Nu får det vara nog med alla dessa tvätthögar! Vi måste fixa engen tvättmaskin snart! Sängarna blev renbäddade, utan täcken den här gången. Hettan gör att de inte kommer behövas på länge. Yttervägarna är så uppvärmda av solen så de kommer nog utstråla värme ända till jul!

Det blev riktigt fint! Men jag rekommenderar inte hushållsgöra på årets varmaste dag. Utomhustermometern visade på 36 grader. Det blir ju alltid lite varmare i stan och vid husväggen. Jag svettades rejält!

"Och på den sjunde dagen vilade han..." Pyttsan!

torsdag 25 mars 2010

Det fina folket


Nu vet jag vad det fina folket roar sig med! De går på casino! Där går de runt mellan spelborden och kastar lite spelmarker här och där. Undrar om de tycker det är kul att kasta bort sina pengar? Jag borde haft med mig en insamlingsbössa från Röda Korset. De kunde väl kasta i lite spelmarker där också?

Igår hade vi kursmiddag på utbildningen i Sundsvall. I staden finns ett av landets statliga Casino Cosmopol. Jag har aldrig varit på casino i Sverige. Jag är inte så intresserad av spel...

När vi bodde på Korfu så fanns där ett internationellt casino. Casinot där är mycket berömt bland jetsetfolket nere på kontinenten. Man har även spelat in några rafflande scener i en James Bondfilm på casinot. Efter den filminspelningen skaffade sig Roger Moore ett hus på ön. Och har man tur så kan man möta Roger bland spelborden. Fruns, dåvarande flickvännens, familj var på besök. De ville gärna besöka det berömda casinot. Så vi packade in sällskapet i bilen och åkte dit. Man löste någon sorts entrébiljett och gick in bland spelborden. Det fiffiga var att man fick lite drinkkuponger när man gick in. Sällskapet satte mig i baren, medan de gick för att spela. Jag började beställa in gin & tonic och mådde toppen.

Gin & tonic är en toppendrink när man befinner mig i ett varmt land. Fungerar dock inte lika bra hemma. Dessutom satt jag och njöt av den sköna aircondition som fanns i lokalen. Aircondition hade vi varken i bostaden eller på kontoret. Lyxigt! Sval drink och aircondition uppskattas när man bor och arbetar i en konstant värmebölja. Sällskapet visste att jag inte gillar att spela, så för att själva kunna spela lite längre började de portionera ut sina drinkbiljetter till mig. Vilken trevlig kväll jag hade! Och vad jag var seg morgonen efter. På den tiden var jag destinationschef och var tvungen att se lite extra pigg och alert ut inför de övriga reseledarna. Tack gode gud för munvatten och ögondroppar!

Nåväl, det var min erfarenhet av casinospel. Nu var jag i Sundsvall och skulle gå på Casino Cosmopol. Casinot är inrymt i ett vackert gammalt hus som tidigare var stationsbyggnad. På den tiden låg stationen vackert nere vid hamnen med utsikt över havet.

Det första jag märkte var att man inte behövde betala för att lämna in ytterkläderna i garderoben. Lyxigt! Sedan var man tvungen lämna legitimation, titta in i en kamera och få ett kvitto på att man var registrerad. Av någon anledning var man tvungen att ta om mitt foto tre gånger? Hmmm, jag kanske såg ut som värsta skummisen? Vi informerades om att fotografering var absolut förbjudet inom byggnaden. Kanske befann vi oss på militärt skyddsområde? Jag fattar ingenting?

Vi gick ner till bottenvåningen, visade biljett, fick en spelmark värt tjugo kronor och en stämpel på handryggen. Stämpeln visade att vi tillhörde ett exklusivt sällskap som hade tillträde även till den nedersta våningen. Lyxigt!

Middagen var god. Vinet var gott! Servicen var fantastisk. Underbart trevlig och proffsig personal! Som underhållning var det standup komiker från Norra Brunn. Dominik Henzel var bra, Pontus Enhörning var toppen och Ann Westin var fantastisk! Kul att skratta gott!

Om jag vann något? Jag satsade min "tjuga" på rouletten. Men det blev inget! Otur i spel betyder lycka i kärlek! Lucky me!