Visar inlägg med etikett sms livräddare. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett sms livräddare. Visa alla inlägg

torsdag 24 februari 2011

Hjälte


Hjälte...

Min trevliga kollega har en jättetrevlig hund! Jag har visserligen inte träffat hunden "på riktigt" eller "IRL - in real life", som det heter nuförtiden. Men har man en sådan trevlig matte måste man ju bara vara en trevlig hund! Eller hur!? Jag fick precis reda på att hunden ska gå och bli blodgivare! Det är stort!

Jag har själv alltid varit både blod- och plasmagivare. Ett tag donerade jag även trombocyter. Jag är även med i "Tobiasregistret" för benmärgsdonation och om det skulle gå riktigt illa för mig så är jag förstås organdonator. Och sedan är jag ju med i projektet SMS livräddare, vilket jag berättat om tidigare. Allt det här gör jag inte för att vara någon hjälte eller jobba lite på mitt karma. Det här gör jag för att jag själv skulle vilja att någon donerade blod till mig om det behövdes eller benmärg om jag skulle få leukemi. Och skulle jag behöva en ny njure eller hjärta vore det fint om det fanns en donator där ute någonstans. Och skulle jag falla ihop och få hjärtstillestånd så skulle jag verkligen uppskatta om en livräddare kom springande och räddade mig! Skulle inte du vilja ovanstående!? Se nu till att börja anmäla dig och registrera dig!

Kollegan, vars hund ska bli blodgivare, tänker nog så att om hennes hund någongång skulle behöva lite blod så vore det fint om en annan hund hade donerat ett par deciliter. Ett ormbett på en hund kan kräva flera blodtransfusioner för att rädda liv! Det verkar vara lite olika runt i landet med hur man belönar blodgivande hundar. Men en godispåse brukar vara standardbelöningen. Sedan får man en gratis hälsoundersökning. På vissa ställen får men gratis vaccination. Kolla mer här!

Man har visst börjat med blodgivande katter? Kan man krama några droppar ur den här skinntorra lilla katten!? Hmm, måste kollas upp!


Bilvande hjälte!?

torsdag 17 februari 2011

Larm


Jag fick ett larm...

Jag tänkte bara att det skulle gå snabbt! Det var därför jag tog på mig sommarskorna och bara sprang iväg. Jag hade inte tänkt på att alla trottoarer är täckta av is. Det var inte lätt att rusa fram på hal blankis! Men jag hade inget val. Nu var det bråttom!

För en stund sedan fick jag ett SMS. Det visade sig att en person drabbats av ett misstänkt hjärtstopp här i kvarteret. Bara runt hörnet, utanför den indiska restaurangen hade det skett. Så där kom jag "älgande" som en Bambi på hal is. Hela tiden hoppades jag att ambulansen skulle hinna före mig. Det har den alltid gjort tidigare. Men när jag rundade hörnet insåg jag att jag skulle vara framme innan ambulansen... Skit!

Nu ska jag inte berätta för mycket här! Jag vet ju inte ens om personen klarade sig. Och alla har ju rätt till ett privatliv. Men när jag kom fram höll man på med hjärtlungräddning. Det verkade som om några i sällskapet var sjuksköterskor. Det kom även några andra livräddare springande från lite varstans. Vi bytte av de som höll på att rädda personen med hjärtstillestånd. Jag fick göra hjärtmassage och en annan kille blåste in luft. Efter många långa minuter kom en polisbil. De hade med sig en "hjärtstartare", en defibrillator, som kopplades på. Några i sällskapet togs om hand av poliskollegan då stämningen började bli lite skärrad. Efter ytterligare en stund kom det en brandbil!? Jag vet inte hur de tänker på SOS Alarm, men förmodligen skickar de alla som har en "hjärtstartare" till platsen fortast möjligt. Brandbilen hade lite mer avancerad utrustning än vad polisen hade. De hade en "Rubens blåsa" vilket underlättade det hela.

Sedan kom äntligen ambulansen! Men vad lång tid det tog! Eller kanske bara kändes det som lång tid!? De tog över det hela och jag backade undan och gick hem. Nu är jag helt "spattig" av allt adrenalin som pumpar runt i kroppen...

SMS Livräddare är ett projekt som finns i Stockholms innerstad. Händer det ett hjärtstopp någonstans larmas alla livräddare inom en kilometers radie. Det är ett försöktprojekt som leds från Södersjukhuset. Nu utökas projektet till hela Stockholms län! Om du finns i Stockholms län så vill jag att du registrerar dig som livräddare! Det gör du här. Om inte du kommer springande om jag tuppar av, varför ska jag springa till dig om du tuppar av!?

Och ta kängorna nästa gång! Jag höll på att bryta lårbenshalsen...

onsdag 23 juni 2010

Adrenalin!!!


Du har väl registrerat dig? Om inte, kolla här!




Sekunder som kan rädda liv!



För några veckor sedan registrerade jag mig som livräddare på "SMS Livräddare". Det betyder att om SOS Alarm får in ett larm om misstänkt hjärtstopp, och jag befinner mig högst 500 meter från platsen, så får jag ett larm på min mobiltelefon. Sedan är det ju bara att springa...

Jag övertalade frun att registrera sig också. Hon har precis gått en HLR-utbildning på jobbet (HLR = Hjärt- lungräddning) så det passade ju bra. Frun har redan fått tre stycken larm. Jag fick mitt första idag. Min mobiltelefon ringer och en röst säger att det finns ett misstänkt hjärtstopp i närheten. Man får sedan välja att bekräfta att man är tillgänglig eller avvisa larmet. Adressen kommer sedan på ett SMS. Det visade sig att någon tuppat av i den närbelägna massagesalongen, i kvarteret bredvid.

Adrenalinet pumpade och min puls gick upp i taket. Det var bara på med skor och sedan börja springa. Nere på trottoaren möter jag min springande fru, som även hon fått larmet. När vi kommer fram ser vi en annan livräddare komma springande från andra hållet. Systemet fungerar verkligen! Precis då kommer ambulansen och vår insats behövdes ej. Dessutom verkade det som om den kvinnliga patienten höll på att repa sig.

Så det var bara att bege sig hemåt igen och försöka fortsätta arbeta. Men det var svårt att skingra tankarna... Du är väl registrerad hos "SMS Livräddare"!? Gör det nu! Om jag tuppar av någonstans vill jag också ha en massa hjälpsamma människor runt omkring mig!