Visar inlägg med etikett husdjursmässa. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett husdjursmässa. Visa alla inlägg

söndag 9 januari 2011

Knark!

"Den där kattmyntan var starkare än jag trodde!"

Vi sov länge, riktigt länge! Det blev ju sent igår... Frun hade ju nästan varit uppe ett dygn när vi lade oss!

Jag fixade en brunch bestående av våfflor. Det är gott! Vispad grädde och olika sylter. Jag hade ju med mig hjortronsylt hem från Jämtland, sist jag var där. Norrlands guld! Mmmmm.... Det var en god start på dagen. Sen, men god!

Frun stack till jobbet, där hon skulle jobba hela kvällen. Jag och sonen drog till "Husdjursmässan" i Kista. Vi har varit här förr. Hela dagen tillbringade vi med att klappa illrar, gosa med spindlar, klia på katter (förstås!), stöda alla Stockholms katthem (förstås, det med!), beundra muränor, heja på agilitytävlingar, kolla mopsutställningsar, klappa ormar, hejat på papegojor, gosat med får och karda lite ull, hälsa på hästar och allt annat....

Hemligheten med att ha kul på en mässa är att tala med alla utställare. De står där i sina montrar och längtar efter att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper, Mycket hängivna, och ibland lite "nördiga" personer. Vad man lär sig mycket! Kul!

Vi köpte lite kattleksaker, som inte prasslar eller "pinglar". Sedan köpte vi lite leksaker som var fyllda med kattmynta och dessutom en massa extra kattmynta som vi kan "marinera" gamla leksaker i och strö över klösbrädan.

När vi kom hem visade vi de nya kattleksakerna för Sigge och Morris. Nu har vi två "skithöga", dreglande katter som bara "snortar" och "snuttar" i varsitt hörn. De njuter verkligen! Man kanske ska testa kattmynta!? Mina katter är värsta pundarna!?


Gissa hur mycket träffar jag kommer att få på detta inlägg!? *hahahaha*

söndag 3 januari 2010

Är igelkotte ett gosedjur!?


Idag var det tok för kallt att vistas ute. Även om det var en fantastiskt vacker dag! Snön låg kvar på grenarna och gjorde vinterlandskapet sådär vackert som i en bok av Elsa Beskow. Men det blev varken pulka- eller skridskoåkning...

Vi åkte istället Kista och besökte den årliga husdjursmässan! Jag och sonen har varit på detta evenemang förr, men för frun var det första gången. Vi besökte en massa olika montrar och klappade allt från fjällkor, får, getter till ormar, illrar och igelkottar. Vi kollade tävlingar i agility och djuruppvisningar. Bland annat en hund som red på en häst!?

Det som slår mig mest är hur speciella en del föreningsmänniskor kan vara! Vi talade med folk från illerföreningar, reptilföreningar, akvarieklubbar (Jag kan allt om sjöhästars matspjälkning numer...), mopsföreningen, igelkottsklubben och allt annat. Sedan tog vi en massa lotter för att stöda diverse katthem. Sonen valde lotter med omsorg. Vi vann hela tiden! Böcker, DVDfilm om katter, teburk, kudde med kattmynta och lite godis. Köpte en nytt torrschampo för katter. Ska bli spännande att prova!

Våra katter börjar ju bli lite till åren och verkar behöva lite hjälp med sin personliga hygien. Vi har dessvärre en ganska dålig erfarenhet av att schamponera katter! Jag var nere en period och jobbade i Grekland och frun (dåvarande flickvännen) skulle sörja för kärleksfull omsorg mot katterna. I all välmening inhandlade hon kattschampo. Hon tog helt sonika och duschade av den äldsta katten och schamponerade in honom ordentligt. Att han inte klöste ögonen ur henne!? Men han är ju för mesigt snäll. När den äldsta katten var färdigduschad, schamponerad och handdukstorkad gick han förnedrad ut i lägenheten. Den yngre katten blev då helt galen och aggresiv. Han kände ju inte igen doften av sin gamla polare. Det hela urartade till ett riktigt kattslagsmål. Frun var helt rådvill och visste inte vad hon skulle ta sig till. Så för att kompensera sitt övergrepp tvingade hon in den yngre katten i duschen och utsatte honom för samma förnedrande behandling. Påföljden blev att hon nu hade två aggressiva katter som inte kände igen varandra. Det dröjde flera dygn innan de blev vänliga mot varandra igen... Måtte det gå bättre med torrschampo!