söndag 25 september 2011

Kulturell kille

Berör...

Idag fick jag ett par timmar för mig själv! Familjen var på annat håll och jag promenerade in till stan. Där tog jag mig en god lunch och satt och tittade på folk. Sedan gick jag mot Östermalm.

Jag gillar inte den stadsdelen! Folk är så konstiga och beter sig ofta arrogant och oförskämt åt. Dessutom är det sådana problem med både alkoholism och diverse andra missbruk i stadsdelen. Östermalm är faktiskt värre än de värsta förortsgettona!? Visste ni det? Nåja, det är sådan man lär sig när man haft en mamma som var socialarbetare. Det döljer sig mycket bakom de fina fasaderna.

Fast det sket jag i idag! Jag styrde mina steg mot Musik- och teatermuseet på Sibyllegatan. Ett av mina favoritmuseum! Målet var att hinna se minnesutställningen om Lena Nyman innan den stänger för gott. Vilken kvinna! Vilken skådespelare! Och vilken musiker! Hon dog alldeles för tidigt! Jag har naturligtvis sett henne hur många gånger som helst på film och på teaterscenerna. Mest på Dramaten, men även på privatteatrarna runt om på stan. Och så på lilla teatern Brunnsgatan 4...

Utställningen var inte särskilt stor, men mycket innehållsrik. En del är en biosalong där man kan se klipp från hennes filmer. Vilka roller hon har gjort på fillm!? En scen från Bergmans Höstsonaten var så stark att man nästan fick huka sig i bänken. Och så kom det klipp från Hasse&Tage-filmerna, Ronja, Nyfiken Gul och en massa annat. Fantastiska rollprestationer!

I en annan del kunde man sätta sig ner och lyssna till hennes musik. Hon gjorde faktiskt en hel del skivor! Många av dem låg hemma på skivtallriken i barndomshemmet. Jag är uppvuxen med hennes skivor som hon gjorde tillsammans med Rune Andersson. Möblerna var från sjuttiotalet och påminde en hel del om min egen barndom.

Det fanns en del montrar fyllda med privata brev, manus med anteckningar, uppslagna dagböcker och almanackor. Helt plötsligt kom man mycket nära hennes person. Det var mycket fascinerande men också lite smärtsamt. Lena Nyman skänkte bort alla saker precis innan hennes död.

En fantastisk utställning om en storartad människa!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar