torsdag 1 september 2011

Älskade Grekland!

Älskade Grekland!

Jag älskar Grekland! Mitt andra hemland här på jorden!

Jag har bott här i ett par år då jag arbetat som reseledare och senare destinationschef för en stor charterarrangör. Mina första år som reseledare gjorde jag här på Kreta, i Chania. Det var då jag mötte Grekland för första gången. Och Kreta är dessutom inte riktigt grekiskt, utan mer kretensiskt. Det är lite speciellt...

Efter två år på Kreta följde två år som destinationschef på Korfu. Under vintrarna arbetade jag med guideskolan i Athen. Efter ett par år hemma, med arbete på huvudkontoret och studier fick jag ett "återfall"! Jag var nere hos vännerna i Athen på en långhelg. Då såg jag alla guiderna från Athen och de Saroniska öarna jobba med att ta emot de nya turisterna. Jag sade då, på halvt skämt och halvt allvar, att om de behöver lite vikarier så kan de ju höra av sig.

Efter två veckor ringde de och behövde en destinationschef på den minsta av alla de Saroniska öarna. Jag frågade flickvännen, alltså nuvarande frun, och hon sade OK. "Stick iväg! Du är så tråkig just nu ändå. Du behöver komma iväg!" Underbara frun! Men hon kom och hälsade på mig ofta. Detta då hon kunde åka fribiljett med våra flyg. Hon kom torsdag till söndag, tillsammans med de som skulle ha en långweekend i Athen. Så vi hann se varandra lite då och då.

Men det var först på den lilla grekiska ön, som jag upplevde Grekland för första gången! Den pyttelilla ön hade två byar. Två vägar, en taxi, en buss och en bio på bageriets tak. Det är mycket nyttigt för en Söderkis att uppleva grekiskt byliv! Världen blev mycket liten. Helt plötsligt vandrade man minst 50 åt tillbaka i tiden. Jag lärde mig alla båttidtabeller utantill. Jag kunde sitta på min balkong och se ut över det Saroniska havet och direkt upptäcka om kvällsfärjan till Methana och Poros låg efter sin tidtabell. Livet blev litet och enkelt.

Men det gick inte att tillbringa sina lediga dagar på ön. Var jag än befann mig så träffade jag på mina gäster. Så jag stack in till Athen en gång i veckan. Där gjorde jag, och underbara kollegan, studiebesök på olika museum. Och det finns många museum i Athen! Vi gjorde alla! Åtminstone de viktigaste...

Jag älskar Grekland! Jag älskar Kreta! Detta eftersom det var den första destinationen jag jobbade på. Jag har varit här varenda år sedan 1992. Oftast flera gånger per år.

Λατρεύω την Ελλάδα!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar