fredag 2 september 2011

Djävla Grekland

Ärliga pengar...

På andra sidan gatan har vi ett fint och dyrt supermarket. Den ligger i centrala delarna av Agia Marina och heter "Ariadni" eller "Atlas". Det är lite förvirrande det där med namnet efter som det är olika namn på skyltarna. Typiskt grekiskt, faktiskt! Det där att det inte stämmer så noga. Byter man namn på företaget så betyder ju inte det att man per automatik byter ut skyltarna!? Kunderna får väl själva hålla reda på av affären heter!

Vårt supermarket är faktiskt väldigt fint. Bra sortiment, bra aircondition, eget bageri och rent och fint. Inte som så många andra affärer där varorna är dammiga i slutet på säsongen. Dessutom är dagsfärskt bröd, vilket är en lyx i det här landet. Det är mycket dyrt i den här affären! Väldigt mycket dyrt! Det är väl kanske för att den är lite finare än de övriga affärerna!?

Kassorna är moderna. Streckkoderna scannas in och allt visar sig på en stor skärm tillsammans med slutsumman. Visserligen står allt på grekiska, men det fixar jag. Man betalar och får ett kvitto. Heja! Eller, kanske... För varannan eller var tredje kund betjänas med miniräknare och får betala kontant. Och inget kvitto får man. Däremot skrivs slutsumman upp i ett litet block som låg vid sidan om kassapparaten...

När det där hade hänt mig ett par gånger började jag få nog. Idag bad jag om ett kvitto! Svaret jag fick var att man hade problem med elektriciteten. Jag påtalade då att alla andra kassor fungerade, att kylarna och frysarna fungerade och att aricondition och de elektriska dörrarna fungerade utmärkt. Sedan pekade jag på blocket och läxade upp den dumma kassörskan ordentligt!
"Det här", sade jag, "det här är vad som är problemet! Problemet med den här affären och problemet med u-landet Grekland!" Den stackars lilla kassörskan, som förmodligen bara gjorde som hennes chef sagt till henne, fick ta emot hela Europas frustration på bedragarlandet Grekland!

Djävla Grekland! Varför gör ni såhär!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar