måndag 28 december 2009

Tredjedagjul...

...finns det ju inget som heter! Men Ni vet vad jag menar. Eller hur!?

Sov ut någotsånär. Fast sonen vaknade tidigt, frun vaknade också tidigt och jag hade kunnat sova lite längre. Frun åt frukost med sonen och jag vilade lite till. Sedan drog frun ut och motionerade lite och jag masade mig upp och höll sonen sällskap vid frukostbordet.

Sonen spelade lite TV-spel, medan jag skrotade runt lite. Upptäckte, till min förskräckelse, att det faktiskt gått en vecka sedan städhjälpen varit här. Många dammtussar hade samlats i hörnorna. En hel del granbarr och kattsand hade spridit sig runt i lägenheten och låg och kurade bland dammråttorna i hörnorna. Jag satte igång att dammsuga lägenheten, skaka mattor och våttorka golven. Frun kom hem och hjälpte till i slutet av arbetet så allt var avklarat ganska snabbt. Teamwork är allt!

Senare på dagen skulle bror och svägerska, med barn, komma förbi på lite julmys. Av någon konstig anledning har svägerska fokuserat lite väl på vår välstädade lägenhet!? Sanningen är att den brukar vara allt annat än välstädad! Tre personer och två håriga katter brukar ganska snart leda till damm i hörnorna. När husets ventilation gjordes om, på 90-talet, är jag dessutom övertygad om att man kopplade ventilationen parallellt med tvättstugans torktumlare och dess luddfilter. Damm, damm och damm överallt! Har försökt förklarat detta faktum för svägerska, som vägrar tro på mig! Hon verkar tro att vi går och dammtorkar hyllor och bänkar varje dag. Önskar verkligen det, men NOT!! Inte nära verkligheten alls... Fast vi brukar ju städa inför besök. Vem gör inte det? Och när bror och svägerska kommer på besök är det därför oftast städat. Det är väl inte så onormalt? Eller!?

Däremot brukar jag gå och "plocka lite" dagligen, för att undvika det värsta "stöket" och de värsta högarna. Salig mormor brukade kalla detta för "profylaktisk städning". Kanske är det de vi är bra på!? Insåg att dagens städning kunde ge henne mer komplex och försökte komma på ett sätt att avvärja detta...

Bror och stora kusinen mötte oss i parken där vi tillbringade en skön stund med snö och pulkaåkande. Frun hade med sig varm choklad och smörgåsar till barnen. Jag hade med mig varm glögg till de vuxna. Trevligt! När vi var lagom frusna (och lite runda under fötterna...) gick vi hem till oss.

Där bakade vi supergod pizza. Jag har hittat ett gott recept på pizzadeg med dinkelmjöl. Det blir goda och saftiga pizzor. Vi vuxna hade tomat, ost (mozzarella), skinka (karvade från julskinkan...), champinjoner, anjovis, inlagd paprika och oliver. Mmmmm... Trodde bror kunde behöva lite salt efter den "hårda" bandydagen igår på Zinken.

Svägerskan och yngsta kusinen mötte upp hemma. Vet inte om jag lyckades övertyga henne att glömma sina städkomplex genemot oss. Förklarade att vi nyligen städat på grund av stort behov efter en veckas total avsaknad av dammsugare och dammvippa. Tror inte hon trodde mig... Skit samma!

Trevlig kväll i trevlig samvaro. Barnen lekte och vi snackade och drack vin.

Vill inte arbeta imorgon! Måste dessvärre till kontoret för att skicka iväg min dator till ITavdelningen och se till uppföljningarna som måste göras efter min dag på kundservice. Måste även kolla att kundservice är bemannat imorgon. I dessa klämdagar vet man aldrig...

Tack för den här julhelgen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar