tisdag 15 december 2009

Dålig tajming!?

Mitt liv har aldrig innehållit "bra tajming"! Ni vet när saker och ting kommer i tur och ordning, enligt alla gällande mallar. Jag lyckades gå igenom 40-årskrisen någonstans vid 25-årsåldern. Det hela resulterade då i ett karriärsbyte och flytt utomlands. Kanske lite väl drastiskt, men visade sig senare vara ett bra drag. Annars hade jag ju aldrig träffar blivade frun. Och då hade vi ju inte blivit en familj. Osv, osv...

Det finns en massa andra exempel på mitt dåliga sinne för tajming. Varje gång jag försökt att vara lite vuxen och börja fondspara så har det alltid brutit ut en extrem lågkonjuktur. Första gången var när Allemandsfonderna infördes. När jag kom ut från banken hade dåvarande finansministern Kjell-Olof Feldt aviserat något sorts stopp för aktieutdelningar. Andra gången, under Bildts regeringstid, började vår valuta flyta och allt bara rasade. Bodde utomlands då och märkte bara att alla banker vägrade handla med svensk valuta. Lyckades dock överleva tack vare en gammal resecheck i D-mark. Och vad som händer med mina kära fonder nu kan Ni bara gissa. Och PPM? Herregud, glöm det! Tur att man är uppvuxen i en kulturaretarfamilj. Man lärde sig tidigt hur man lever på marginalerna. Nudlar är bra! Jag har alltid kunnat "koka soppa på en spik". Det har varit en bra egenskap genom delar av livet!


Hade det kommit barn tidigare i livet kanske jag inte hade gnällt så mycket över sömnbrist? Fast å ena sidan blev jag nog en mycket bättre förälder nu när jag väntade lite! Vissa gifter sig och bildar familj tidigt i livet. Nu när jag har gått in på den vägen, märker jag att många av vännerna är inne på "andra varvet". Ny fru/man, varannanvecka barn, mina barn, dina barn, våra barn. Inskolning på dagis och gymnasieval samtidigt. Jag hann med utbildning och en massa resande innan barn och familj, vilket kanske gjort mig lite lugnare. Jag missade ingenting på livets väg. Man visst blev jag lite trött och gnällig. Dålig tajming?


Så för att fortsätta mitt liv med min bristande sinne för bra tajming har jag börjat blogga! Typ, fem år för sent... Skit i det! Nu kör vi! Här kommer tankar, svammel och en massa annat samlas. Ostrukturerat och osammanhängande, huller om buller, allt ryckt ur sitt sammanhang. Min tankebok i cybervärlden.



Välkommen till min blogg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar