söndag 20 december 2009

Mormor

Om min mormor hade levt hade hon fyllt 97 år idag. Grattis!! Fast hon dog en försommardag för lite mer än 10 år sedan i en ålder av 86 år. Inte dåligt det heller...

Hon tillhörde den första generationens kvinnor som tog studenten och skaffade sig en universitetsutbildning. Hela sitt yrkesverksamma liv var hon farmaceut och arbetade på apotek. Från början gjorde hon själv pillermassa, salvor och lösningar till apotekets kunder. Hon gifte sig med morfar strax innan kriget och under andra världskriget födde hon tre stycken barn, varav salig mor var mittenbarnet. Med en slöhög till make, även om jag tyckte om min morfar, drog hon det tunga lasset i hemmet. Hon hade det nog inte så lätt alltid. Hon blev även änka ganska tidigt i livet.

Sin revanch tog hon när barnbarnen började komma in i hennes liv. Jag hade lyckan att vara äldst och fick därför vandra bredvid henne längst. Hon fick sju stycken barnbarn som hon alla uppmuntrade och gav av sin visdom.

Hon hjälpte med med mina OÄ-prov på mellanstadiet, fysik/kemi/biologi/matematik på högstadiet, naturkunskap på gymnasiet för att inte tala om farmakologi- och läkemedelstentorna på högskolan. Hon dog på min examensdag, då jag fick min kandidat och min legitimation som sjukskötare, den 10 juni 1999.

Jag saknar dig, mormor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar