onsdag 16 december 2009

Simultanförmåga? Njaaa...

Min lugna administrationsdag gick helt om intet.

Sjuk son, som senare visade sig vara allt annat än sjuk, störde konstant. Tittade ut genom fönstret på det vackra snövädret och tänkte att jag tursamt nog inte skulle ut och harva på vägarna. Allt mitt papperssorterande och julkortsskrivande fick avbrytas då chefen mailade mig om ett bortglömt jobb. Bortglömt och bortglömt förresten. Det visade sig att flera mail hade "fastnat" i Outlook häromveckan då hela företagets mailserver rasade.

Ett landsting uppe i norr behövde omedelbart material till en produktkatalog. Helt plötsligt blev jag marknadsavdelning och mailade korrektur och bilder fram och tillbaka med någon reklambyrå. Samtidigt som jag försökte tyda offerter, tilldelningsbeslut och artiklespecifikation. Det gick väl sådär... Inget jag gjort förut eller behärskar. Men jag gör som jag alltid gjort i dessa situationer, låtsas! Och jag låtsades tillräckligt bra för att ro det hela i hamn denna gång. Men i detta kaos hela tiden bli avbruten av en uttråkad son gjorde inte det hela lättare. Tack gode gud för Nintendo Wii!

Har jag förresten berättat att jag inte kan få ihop siffror? Ingen bra egenskap i detta jobb. Min salig mor älskade att sätta diagnoser på allt och alla. Troligen typiskt för socionomer. Jag fick diagnosen "dyskalkyli" av henne. Som dyslexi med siffror iställer för bokstäver. Det är därför jag har järnkoll på alla siffror i min omgivning. Allt från kvadratmeterpriset på bostadsrätten, räntor på lånen till priset på urinuppsamlingspåsar på avtal i Gävleborgs Län. Men fråga mig inte direkt och tro att du ska få svar! Jag måste kolla i pärmen eller på datorn. Men det blir rätt till slut! Puh!

På lunchen gick jag och sonen ner i källaren och letade fram skidkläderna. Klädda med tjocka jackor och termobyxor promenerade vi till Stora Blecktornsparken. Solen sken och snön gnistrade. Vi åkte pulka tills vi var helt blåa om läpparna av kyla. Sedan tog vi en sen lunch hos vår favoritindier på Katarina Bangata. Chicken tikka butter masala och varsitt nanbröd. Sonen gillar mest brödet och att doppa den i såsen. Så vi tog en "doggybag" hem. Nu är fruns lunch för morgondagen fixad!

Sonen är friskskriven från och med imorgon. På vår fascistförskola måste man friskskriva sitt barn senast klockan 14.00 dagen innan. Annars blir man arkebuserad av personalen. Så jag ringde inte 13.59, utan 14.00, prick! Inte för att de märkte något då jag fick lämna meddelande på deras telefonsvarare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar