Visar inlägg med etikett gyros. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett gyros. Visa alla inlägg

tisdag 6 september 2011

Avsked

En jättestor gruppkram...

Ja, det blev lika sorgligt som vanligt när vännerna från Wales åkte hem! Vi satt i baren på deras hotell och väntade på att deras buss skulle hämta upp dem till flygplatsen. När bussen kom blev det många kramar och tårar. När de gick mot bussen sprang sonen efter och ropade högt på sina favorit bland de underbara människorna. De två vännerna kramades länge. Tänk att de kan tala med varandra utan att kunna varandras språk!? Så har det varit ända sedan sonen var en lite pilt. Jag tror vännen från Wales blev mycket rörd. Det blev i alla fall vi!

Resten av dagen tog vi det lugnt. Jättelugnt! Vi orkade inte ens ta oss ut och käka middag på kvällen. Vi köpte med oss lite gyros hem och käkade på balkongen. Vi råkar nämligen ha världens vackraste solnedgång utanför vår balkong. Det är livskvalitét!

söndag 4 september 2011

Djävla Grekland

Dyrt! Precis som allting annat...

Ikväll åt vi middag i grannbyn Platanias. Här finns ett litet "snabbmatshak" som vi gillar. Här kan man äta souvlaki och gyros till en hyfsat billig penning. Natruligtvis är det dyrare än hemma. Men det är å andra sidan allt nuförtiden. Det verkar inte grekerna fatta!? Höjer man priserna med 25% varje år så kommer inte turisterna att ha råd! Naturligtvis kommer inte heller grekerna ha råd de med. Men här i Platanias är det mer turister än greker.

Mellan Agia Marina och Platanias ligger ett litet tivoli. Här finns det lite attraktioner och en massa spelautomater. Alla färgglada lampor blinkar inbjudande och en barnfamilj kan inte bara gå förbi, utan man måste titta in och spendera lite pengar. Vi har varit här flera gånger genom åren. Sonen gillar att åka radiobilarna här. När han fick se det lilla tivolit så ville han naturligtvis åka en runda. Och eftersom det blivit något av en tradition så då fick han det.

Jag löste en biljett till radiobilarna. Vet ni vad den kostade!? 75 SEK!? Nämen, för fan! 75 djävla kronor! Då måste det vara förbaskat bra radiobilar! Vet ni hur länge han fick åka!? Han fick åka fem varv! Fem ynka, pynka varv! Det blir 15 spänn varvet! Och ett varv tar inte ens en minut... Höjningen sedan förra året är på över 30%. Nä, det är inte okey att lura turister på pengar! Vi kommer inte tillbaka! Fy fan!

Om ett land som saknar naturtillgångar och exportindustri och endast har turism som inkomstkälla behandlar sina turister på det här sättet går det illa! Mycket illa! Det där lilla skittivolit kommer förmodligen inte finnas kvar nästa år. Man har säkert gjort en välförtjänt konkurs! Jag har spenderat mycket pengar här genom åren, men nu är det slut på det!

Skit!