Visar inlägg med etikett tulpaner. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett tulpaner. Visa alla inlägg

tisdag 11 januari 2011

Tulpaner

Dags igen!

Snart är julpyntet borta! Vad ska då lysa upp tillvaron för oss? Jo, det ska tulpanerna göra! Här spenderar en förmögenhet på tulpaner varje år! Vi har alltid minst två buketter hemma, ibland fler, ända tills det är dags för påskliljorna. Så ska det vara! Så får det bli! Även i år! En gång tvångsneurotiker, alltid tvångsneurotiker...

Igår såg jag de första tulpanerna! Det var på Konsum och en 10-pack kostade då 129 kronor! Det var dyrt! Till och med i dyraste laget för mig... Så när jag var på Matpressen på Kungsholmen och såg en likadan bukett för 39 kronor så var jag ju tvungen att slå till. Vilket fynd! Ja, jag två stycken av bara farten! Vi får väl se hur länge de håller. Kvaliteten kan ju vara lite ojämn så här i början av säsongen... Det blev röda tulpaner! Det måste ju fortfarande matcha allt julpynt hemma...

Bra tulpaner ska "gnissla" när man tar i dem. De ska inte vara några intorkade partier på stjälkarna. Klipp stjälkarna och sätt ner tulpanerna i iskallt vatten. Låt den stå i sina "fodral" någon timme innan man tar bort plasten eller papperet. Byt ut vattnet mot nytt iskallt vatten dagligen. Stoppa gärna i några isbitar i vattnet då och då!

Jaha, nu vet ni det!

fredag 5 februari 2010

Tokig i tulpaner!


På vägen hem åkte jag förbi Sicka köpkvarter för att handla lite mat för kvällen och hegen. Frun jobbar sent ikväll och hela helgen.

Vi är helt tokiga i tulpaner! Hela vårt hem är fyllt av tulpaner i alla former och färger. Jag tror att tulpanerna fyller upp ett tomrum efter allt julpynt som försvann för ett tag sedan. Fortfarande är ju tulpanerna ganska dyra. Vi har ju inte nått högsäsongen ännu... Men vi har de vackra blommorna hemma till påsk, då det är dags för påskliljor. Vi spenderar en förmögenhet på blommor så här års, varje år!

Har hittat en butik som säljer "Svenska lyxtulpaner", Ganska så dyra, men mycket snygga! Trodde inte tulpanerna var så "lyxiga", men det var de! De blommar fint efter en hel vecka! Bara byt vatten dagligen. Och vattnet ska vara riktigt kallt! Så nu har vi vaser hemma med både förra veckans och denna veckans tulpaner.

Mer tulpaner åt folket!