Visar inlägg med etikett påskdagen. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett påskdagen. Visa alla inlägg

söndag 24 april 2011

Påskdagen

En dag på landet, nära stan...

Moster och morbror bor långt utanför Stockholm, i en av de norra kranskommunerna. Men på ledigheter är de på sommarstället som ligger i Stockholm. Bara 10 minuter från Södermalm. Man kör Nynäsvägen söderut och svänger av mot Farsta och kör sedan ut i spenaten. Där ligger deras lilla hus vid den vackra sjön.

Vi sov ut och åt en lång frukost. Sedan drog vi ut till moster och morbror samt kusinen med familj. Vi åt en god påsklunch med allt vad det innebär.

Dagen tillbringades i solen på terassen. Vi drack och spelade en massa kort och snackade en massa. Moster har utnämnt sig till "reservfarmor" åt sonen, då sonen aldrig fick ha en riktig farmor... Hon hade gjort en fantastisk "påskfågel" med en massa godis inuti. Den kommer absolut att tillhöra våra favorit "påskpyntsaker" i framtiden!

En mycket bra dag i vårsolen!

söndag 4 april 2010

Påskdagen


I år ligger den kristna påsken samtidigt som den grekisk ortodoxa påsken. Vanligtvis skiljer det en vecka mellan de båda påskhelgerna. Många år firade jag den svenska påsken hemma för att sedan åka ner till Grekland och fira deras påsk veckan därpå. Oftast var då destinationen fortfarande stängd och man kunde fira riktigt ordentligt. Påsken är den största högtiden på hela året i Grekland.

Kulmen är midnattsmässan, natten mellan påskaftonen och påskdagen. Alla har levande ljus i kyrkan. Vid midnatt släcks alla ljusen. Prästen förkunnar; "Xristós Anésti!/Χριστός Ανέστη!/Kristus är uppstånden!" Alla tänder sina ljus, på prästens ljus. Natten ägnas åt mat och vin. Påskdagen tillbringas med fest och skoj i trädgårdarna. Grillat lamm och en massa retzina. En härlig tid! Jag längtar tillbaka! Glad påsk på er, alla mina vänner i Grekland!

Hurra! Nu är han återuppstånden igen!

Vår påskdag började förstås med en sen, lat och skön frukost. Sent om sider kom vi ut i vårsolen. Vi promenerade in till city. På vägen passerade vi salig mors grav och tände lyktan. Jag vill nämligen att ljuset ska brinna under hela vintern. Sedan fortsatte vi att promenera vi genom Gamla Stan, tog en glass och satt i solen på Stortorget och njöt. Härligt! På eftermiddagen ringde fruns bästa väninna, från förorten. Plötsligt bestämdes att vi skulle tillbringa kvällen där. Det blev knytkalas.

Vi hade med oss räkor, gravad lax, varmrökt lax och en massa överblivet påskgodis. De stod för lite andra maträtter samt dryck. Ett bra knytkalas! Som vanligt avslutades kvällen med ett roligt kortspelande. Som vanligt kan man inte låta en "dyskalkyliker" dricka en massa vin och sedan spela kort. Jag förlorade fett! Men kul var det!

Xristós Anésti!/Χριστός Ανέστη!/Kristus är uppstånden!