Visar inlägg med etikett fjärilshuset. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett fjärilshuset. Visa alla inlägg

söndag 7 februari 2010

"Fjäril vingad syns på Haga..."


Gick upp i morse och fixade frukost åt mig och sonen. Frun var ute och motionerade tidigt då hon skulle jobba senare.

Efter frukosten stack jag och tränade. Medelåldern på träningen låg runt 95, och de tog inte ens i riktigt som man ska för att det ska kallas träning. Var de övriga sysslade med skulle inte ens kunna kallas sjukgymnastik!? Jag tror snarare det kallas "kafferep"eftersom kärringarna mest gick och snackade... Hur som helst var de alla ivägen för min träning!

Därefter drog jag och sonen ut till Fjärilshuset, ute på Haga. Jag har aldrig varit där tidigare. Bor man på Söder är ju Hagaparken lite åt fel håll. Vi åker hellre till Nyckelviken eller Hellasgården när vi vill ha lite "spenat". ("Spenat" betyder "natur" på Stockholmska. Kan behöva förklaras för lantisvännerna bosatta i Grekland... *hahahaha*) Där mötte vi upp med grannfamiljen. Sonen och bästa kompisen sprang runt som galningar. Men de hade kul!

Fjärilshuset var inte speciellt stort, men mycket sevärt! Det bestod av en stort café/restaurang, vilket jag gillar med alla museer, samt två växthus. Det ena var varmt och det andra var skitvarmt och jättefuktigt. Vi såg papegojor, giftiga pilgrodor, en massa karpar (stoora guldfiskar, typ...), söta små fåglar som jag inte kom ihåg namnet på, sköldpaddor och en massa fjärilar! Otroligt vackra fjärilar i alla färger! Det fanns även en massa puppor som väntade på att bli nya fina fjärilar. En del hade börjat sin metamorfos.

Det var varmt och fuktigt i det tropiska växthuset! En rekommendation är att ta på sig lager-på-lager kläder, så man kan ta av sig medan man är där inne! Det fanns en bra restaurang där vi käkade lunch. Struligt med en massa ovan personal, som inte kunde någonting. Men maten var god! Jag käkade en "Hälsotallrik" med räkor, sonen tog naturligtvis pannkakor.

Kvällen var lugn! Sonen och jag hade en trevlig middag då vi talade om tjejerna på nya förskolan. Det finns visst en som pussas!? Hmmmm....

Kali nichta!

Rättelse

Nej! Brorsan praktiserade inte på Fjärilshuset, som jag nämnde i ett tidigare inlägg. Dessutom var inte incidenten med harschkakan där.

Allt ovanstående handlade om Bergianska trädgården! Jag blandade ihop dessa platser...

Meddelas endast på detta sätt!

lördag 6 februari 2010

Kullturella killar...


...tänkte vi vara. Men så blev det inte!

Vaknade och åt en lugn frukost med sonen. Frun gick upp i ottan och jobbade. Sonen kollade på "Bollibompa" och jag löste veckans Melodikryss. Den här veckan var det faktiskt ganska lätt. Det är det inte alltid. Jag och kollegan behövde aldrig ringa och kolla varandras resultat. Då är det en lätt vecka!

Det var efter denna sköna "slöstart" på helgen som vi tänkte vara lite kulturella, jag och sonen. Vi tog en promenad in mot stan. På vägen stannade vi till salig mors grav och tände ett ljus. Jag vill att hon alltid ska ha lyktan tänd vintertid. Men den här veckan har varit så intensiv, så jag har inte hunnit förbi sedan förra helgen.

Vi hade planerat att kolla in Medeltidsmuseet nu när det är nyöppnat efter den långa renoveringen av Norrbro. Det skulle vara en familjevisning av den nya utställningen. Och vi var i god tid! Det var många andra också!! Jösses vilken kö! Ingen idé att ens försöka komma in. Vi lägger helt enkelt Medeltidsmuseet på is ett par veckor. Tills den värsta hysterin lagt sig.

Kanske drar vi till Fjärilshuset imorgon? Jag har faktiskt aldrig varit där!? Bror min praktiserade där någongång på högstadiet/gymnasiet. Var det inte där en praktikant stoppade hasch i en kaka, som han bjöd all personal på!? Det gick visst inte så bra, då de flesta åkte in med ambulans till sjukhuset. Snacka om "snedtändning"...