Visar inlägg med etikett överklass. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett överklass. Visa alla inlägg

måndag 2 maj 2011

Inte som vi på Söder!

Det vackra folket...

Jag mötte dem i porten när jag kom hem från jobbet. De kom ner i hissen! De var svala, snygga och luktade gott. Deras kläder var eleganta. Inte de minsta urtvättade eller fläckiga! Skorna var blanka och välputsade. Deras år glänste och varenda hårstrå låg helt perfekt. Hur kan de se ut så där? Det kanske är något specialbalsam? Och hur kan de fortfarande se så fräscha ut efter en hel arbetsdag? Kanske arbetar de inte, utan har tillbringat hela dagen på en skönhetsalong? De kanske aldrig arbetar, utan bor på en skönhetssalong?

Om de är så att de bor på en skönhetssalong så kan man ju förstå varför de vill titta på en ny lägenhet. De har nämligen varit högst upp i huset för att kolla in de nya exklusiva vindsvåningarna som håller på att byggas där. Men varför vill de bo på taffliga Söder? Borde de inte flytta ner till rivieran? De skulle verkligen passa dem att sitta i "Troppan" och smutta på en "drajja". Inte vara här, på "bohemsöder"!

Jag mötte dem i husets entré. Jag hade med mig en smutsig och dammig son i ena handen. Han blir alltid sådan efter en rolig skoldag. I andra handen hade jag en Konsumkasse med lite falukorv i. Jag hade urtvättade jeans och ett par slitna gympaskor på mig. Både mitt och sonens hår stod som ett svintosvall efter gårdagens avlusningsschamponering. Jag var dessutom stressad, svettig och högröd i ansiktet. Jag riktigt såg hur näsvingarna vibrerade på de där fina människorna... Usch vad jag kände mig simpel! Och generad! Jag vill inte vara simpel och generad. Jag vill vara stolt och stark! Jag vill inte att folk ska få mig att känna mig billig!

När jag gick uppför trappan såg jag hur en av männen tog upp sin svindyra smartphone och ringde till mäklaren och tog tillbaka sitt bud. Det gäller ju att välja sina grannar!

Nu undrar jag bara om någon har en sisådär tio mille och låna ut? Jag och sonen fick vända i trappan och gå ut igen. Jag kände att det var dags att köpa en trisslott. Så får det bli!


Vill ha!

söndag 4 juli 2010

Mera bad!



Ett hemligt ställe...



Vi har ett "hemligt" badställe! Mycket hemligt! Det ligger ute vid Solsidan i Saltjöbaden. Nu är det inte så hemligt längre, tänker ni? Men det är den!

Vi hittade badet i någon broschyr som handlade om barn i stan. Badet, den lilla stranden, är nämligen ett "barnbad". En liten badplats anlagd med hänsyn till barnen. Len sand, långgrund och skyddande bryggor, det finns även toalett. Var man än ligger har man perfekt uppsikt över hela badplatsen. Här har vi varit sedan sonen var riktigt liten och precis lärt sig gå...

Första gången hittade vi inte till badet. Vi åkte runt, runt och letade överallt. Vi försökte läsa på kartan, programmera vår GPS och fråga oss fram. Men ingen visste var badet låg eller så fick vi undvikande svar. De ville inte ha utomstående som badar på deras fina lilla badplats! Det här är ett ställe reserverat för de rika fina folket, som bor på "gräddhyllan"!? Så småningom hittade vi en kvinna som var på väg ner till badet, och vi slog följe med henne. Hon visade även var man kunde parkera. Det finns nämligen inga parkeringsplatser i området. Nu var vi invigda i hemligheten! Efter ett par år nu så vet vi hur vi ska smälta in i överklassen. Vi börjar bli igenkända nu och "morsar" på våra badkompisar. Vi är med i "gänget"!

Det här gäller på överklassbadet;
  • Packa alltid i en blå IKEA-kasse! (Man ska inte skryta om sina tillgångar, märkesväskor fungerar inte...)
  • "Foppatofflor" fungerar fortfarande bra!
  • Snygga badkläder är ett måste! (Vi fick köpa nya på Arlanda nästa gång vi var ute och reste...)
  • Tala gärna med talfel! Ni vet överklassen blandar oftast ihop "sche-ljud" med "tje-ljud". Det måste vara något genetiskt fel de har? Det säger därför "tjukhus" istället för "sjukhus", "tjuttiotju" istället för "sjuttiosju" osv... Fast det här vägrar jag anpassa mig till! Men vill ju inte verka obildad!
  • Prata mycket om Båstad, Visby och "Troppan"! (Vi besöker ju Torekov årligen så vi kan vara med på ett hörn...)
Idag hade vi en trevlig söndag ute på badet. Vi hade med oss matsäck och tillbringade hela varma dagen i vattnet. Skönt! Och människorna här ute är faktiskt väldigt trevliga! Jag stod och talade en hel del med en annan Greklandsfantast.

En bra dag!