torsdag 26 augusti 2010

Torsdag


Torsdagsmat...


Här i kvarteret har vi en toppenbra lunchrestaurang. De serverar dagens lunch mellan klockan 11.00-21.00. På förmiddagen sitter det mest byggarbetare och målare och äter, vid normal lunchtid är det mer "normala" lunchmänniskor från arbetsplatserna här runt omkring. Men på eftermiddagarna och kvällarna kommer alla skiftarbetarna. Taxichaufförer, ambulanspersonal, brandmän och en massa poliser. Kan man hålla liv i lunchrusningen från förmiddag till sen kväll har man god mat!

Idag jobbade jag hemifrån och frun jobbar kväll. Detta innebar att vi hade chansen att äta lunch tillsammans. Det händer inte ofta och är mycket trevligt när det händer. Frun jobbar ju skift och jag har oregelbundna arbetstider och reser en del.

Nu har vi förvisso precis haft fyra veckors semester tillsammans och har två veckors semester framför oss. Så vi har ju hunnit umgås en del... Men vi har en hel del att ta igen på den fronten! Och vem vet hur det blir resten av hösten, vintern och våren? Bästa att passa på!

Vi åt torsdagsmat! Ärtsoppa och pannkakor! Och det var gott! Hemlagad ärtsoppa och pannkakor som steks direkt på beställning. Inga varmhållna "pankisar" här inte! Dessutom har man något specialrecept på smeten. Jag tror man har lite smält smör i smeten, för pannkakorna blir lite "frasiga". Och så har man lite kanel i, vilket gör det riktigt gott. Serveras med sylt och grädde. Frun åt med god aptit, trots att hon egentligen inte gillar soppa.

Jag tror inte jag ätit ärtsoppa sedan min mormor levde. Det är riktigt gott! Utanför var det kallt och regnade. En kulen och kall höstdag är det perfekt med en god soppa! I vinter ska jag laga goda och mustiga soppor! Så får det bli!

Det är den här restaurangen jag talar om...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar