lördag 7 augusti 2010

Boktipset

"Ninna-ninna-ninna-na-na...."


Har ju inte läst böcker på flera år. Orkar inte! Finner ingen ro eller koncentration! Har nog haft svårt med synen. Läsglasögon är grejen, uppenbarligen. Har inte fattat det förut!

Just nu läser jag "lättsmälta" strandböcker. Inget avancerat, alltså. Planen är att gå vidare till lite mer seriös litteratur under hösten och vintern. Längtar efter en god bok när jag ligger på något hotellrum i ett insnöat norrland i vinter. Måste bli lite bättre på att skilja arbetstid från fritid!

Läste en ganska medelmåttig bok om "systerskap". En massa kvinnoskildringar, vilket är helt OK. Kvinnor, systrar och barnmorskekollegor. Rebelliska kvinnor som vill ta tag i utvecklingen på egen hand.

Huvudhandlingen är en familj i förfall. Mannen har varit otrogen, föräldrarna ska skiljas och huset ska säljas. Man försöker med terapi. Mannen är den dumma som varit otrogen och kvinnan är offret. Familjen står inför katastrofal splittring. Fast det ordnar sig i sista minuten. Sorry för att jag avslöjar slutet...

Tänker ett tag på mig själv och de jag känner. Jag har faktiskt ingen manlig vän eller bekant som bedragit sin käresta. Däremot känner jag en handfull kvinnor som varit de som bedrog. En gång i min unga vuxentid blev jag bedragen av kvinnan som jag älskade. Det gjorde ont! Det var faktiskt jättetaskigt gjort. Rent av elakt!

Så min erfarenhet av otrohet är att kvinnorna står för merparten! Kanske har jag fel!? Men om jag träffar Katerina Janouch någon gång så ska jag berätta det. Inte för att hon skulle bry sig...

Buenas noches!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar