tisdag 13 december 2011

Lucia

Fackeltåg...

Så kom hon till sist, sankta Lucia. Hon kom med ljus i sitt hår och lyste upp den gråa trista, leriga skitvintern! Jag vill ha snö! Jag vill ha ljus! Allt är smutsigt och äckligt! Jag saknar de senaste kalla vintrarna! Förlåt! Jag ska aldrig mer klaga på vinterkyla!

Vi vaknade trötta av att väckarklockan ringde tidigare än vanligt. Snabbt upp och koka choklad och sedan tillbaka till sängen igen. Sedan låg vi alla tre i sängen och drack choklad, åt lussebulle och såg på luciatåget på TVn. Mysmorgon! Till och med katten var med!

Sedan fick vi bråttom att klä oss och bege oss till skolan. Även skoldagen började tidigare än vanligt denna luciamorgon. "Världens-bästa-skola" har som tradition att samlas på skolgården för att sedan gemensamt tåga till "världens-vackraste-kyrka". Årskurs sex har äran att bära facklorna och leda tåget från skolan till kyrkan. Det hela är mycket högtidligt och eskorteras av en polispatrull längst fram. Skolan stoppar den stressiga rusningstrafiken när den tågar upp Nytorgsgatan-Folkungagatan-Södermannagatan och sedan uppför kyrkogården.

Inne i kyrkan bjuder årskurs fem för luciahögtiden. Den kan bli lite varierande och personlig år för år. Föräldrar är inte inbjudna till kyrkan eftersom den då skulle bli mer än överfull på människor. Men jag smet in för andra året i rad... Schhhh!

På vägen hem hann jag förbi salig mors grav och bytte ut ljuset i lyktan. Ljungen blommar fortfarande i den leriga vintern. Det är väl det enda positiva man kan säga om vädret!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar