lördag 2 oktober 2010

Högt

Det är högt! Dj-vligt högt!!


Idag är den en strålande solig, klar, skön och fin höstdag! Vi beslutade oss för att detta var den perfekta dagen att kolla in SkyView, den nya turistattraktionen här i Stockholm. Det är en hiss eller gondol, som klättrar utanpå Globen. Utsiken är fantastisk!

Vi bokade vår avgång på nätet. Man ska göra så sägs det. Sedan begav vi oss ut till Globen. Vi tog en skön promenad i det soliga höstvädret. Skönt! När vi närmade oss var det en massa folk i området. En hel del var skröniga och skrikiga. Det visade sig at Hammarby hade hemmamatch mot Assyriska på Söderstadion. Dessutom hölls det en välgörenhetsauktion för Bajen i området. Det stora "dragplåstret" var Alexander Skarsgård, vilken frun råkade se i folkvimlet. Så nu är hennes dag räddad!! Hmmmm....

Vi åt en näringsrik lunch på restaurangen "Gyllene måsen" innan det var dags för oss att stiga till väders. Man fick gå in och se en film/bildspel om Globen och om SkyWiev. Och sedan gick man in i själva gondolen. Man får bara vara 16 personer. Dörrarna stängs och vi beger oss uppåt...

Tidigare i livet har jag aldrig varit höjdrädd. Jag kunde klättra på höga höjder, vilket jag gjorde på teatern då det skulle ljussättas. Inga problem. Men nu har det blivit värre... Kan det bero på att man fått barn? En del hävdar det... När jag och frun var uppe i Eiffeltornet, här om året, så fick jag plötsligt ont i benen. Det var verkligen obehagligt. Men jag fattade att det berodde på höjdrädsla och tvingade mig upp. Alltså är man i Eiffeltornet så ska man upp till toppen! Frun har alltid hävdat at hon är höjdrädd. Men jag tror henne inte. Hon kan åka sittliftar i Österrike, där man sitter och dinglar med benen 30 meter upp i luften. Skit, vad illa jag mår! Men jag tvingar mig! Jag vill ju åka skidor...

Så kändes det lite i SkyView. Man får stå ut för att njuta av utsikten... Värst var det under uppstigningen. Det var verkligen högt! Men när man, så småningom passerade "ekvatorn" på Globen kunde man sluta oroa sig om höjden. Jag lyckades höja blicken och njuta av världens vackraste stad! Vi såg ut över Södermalm, city, Hjorthagen, Lidingö och långt, långt ut över vattnet. Och vände man sig om så såg man alla förorter söder om Söder. Vilken grön stad vi bor i!?

"Stockholm i mitt hjärta..."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar