tisdag 11 maj 2010

Dags igen...


Hytti, hytti! Lainen, lainen, lainen...



När salig far gick och dog, för ganska många år sedan, hände något i släkten. Helt plötsligt upphöjdes jag och bror en generation i släkten. Helt plötsligt blev vi som jämnåriga med faster och alla pappas kusiner. Vi upptäckte även hur himla trevliga de här släktingarna är!

Sedan dess har vi träffats varje år. I början gick vi på någon restaurang i grannskapet. Så länge gammelfaster levde var vi lite begränsade i vår rörlighet på grund av hennes dåliga knän. För några år sedan försvann dock gammelfaster, med ålderns rätt, till de Elyseiska ängarna. Hon är saknad!

En av kusinerna och hennes man har sitt andra hem på båten "Cinderella". De känner alla och verkar vara ombord ett par gånger i månaden. De samlar då på sig en massa "vip-kuponger" och poäng. Detta par föreslog att vi skulle lägga den årliga "kusinträffen" på "Cinderella". Och sedan dess har vi gjort det! I år var det sjätte året vi svingade de lurviga på böljan den blå! Detta innebär även att vi blir kungligt behandlade när vi kommer ombord. Toppenhytter och kaptensbordet i restaurangen. Dessutom blir vi smidigt lotsade av vårt värdpar, förbi alla köer... Snacka om VIP-behandling!

Vi åker alltid en kryssning som startar på söndagen och vi är hemma igen på måndagen. Glada, trötta och lite vingliga i benen. Ni kan tänka er att jag och bror drar ner medelåldern ganska rejält ombord på båten. Förutom "kusingänget" fanns det även med en dragspelsstämma på båten. Förutom dragspelsmusik bjöds det på dans, mogen dans, hmmm mycket mogen dans..., tillsammans med dansbandet Arvingarna. Inget av detta är väl kanske något som jag gillar i vanliga fall, men tillsammans med detta galna och roliga gäng har ju kul som sjutton!

När jag och bror vaknade upp på måndagsmorgonen, eller kanske förmiddagen, gick vi igenom alla våra kvitton från baren och konstaterade att vi skött oss rätt bra och att vi kom i säng i normal tid. Skönt med medelålders män som kan sköta sig! (Som om ni trodde att jag skulle kunna skriva något annat här!? Ha!) Det som retar mig värst är att faster och en kusin var uppe mycket längre än oss. Man börjar nog tackla av en del!?

Nästa år ska jag ladda med energidryck och en massa kolhydrater!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar