söndag 27 november 2011

Skyltsöndag

Skyltsöndag i Östersund...


Och så kom då den vackra vintern! Det gråa trista försvann och bäddades in i en vit vacker bomull. Helt plötsligt blev stegen lättare och man orkade höja blicken mot skyn! I alla fall i Jämtland!

Idag ska jag jobba i Östersund, trots att det är söndag. Det finns inga flyg som passar mina tider, så jag fick åka upp med bilen redan under gårdagen. Det tar nästan åtta timmar att bila upp hit. Så bara det är ju en hel dag. Den här veckan blir det ingen helgledighet alls. Men så är det ibland. Jag tar ut det hela i komptid under mellandagarna istället. Det blir bra så småningom!

När jag kom fram till hotellet i går kväll så var det verkligen full rulle i lobbyn! Det var lönehelg och party! I hotellobbyn fanns det en bar där det verkligen var ös. Lite längre in spelade ett rockband med fullt volym och med otroligt hög stämning. Folk var fulla, asfulla och helt "nerdräggade". En ung man stod och spydde vid garagenerfarten när jag skulle parkera bilen... Alltså, jag älskar party fest och lite fylla! Men bara när jag är på humör för party, fest och lite fylla. Inte när jag ska upp och jobba dagen efter! Och verkligen inte i min ensamhet i Östersund! Party, fest och lite fylla är liksom en social grej med sina goda vänner. Eller hur? Det fungerar inte i ensamhet på ett hotellrum i Östersund...

Gudskelov fick jag gå igenom oändligt långa och krångliga korridorer för att komma till mitt rum. Väl framme förstod jag att jag blivit uppgraderad på något vis. Rummet låg i en sidobyggnad och var jättestort. Det var inte det enkelrummet jag bokat, utan förmodligen någon sorts minisvit. Men det var inte det viktigaste. Det var nämligen tyst och lugnt. Långt borta från allt party och stoj och långt borta från alla spyende fyllskallar. Tack för det hotellet! Lägg "partyprissarna" i rummen ovanför baren. De kommer sova gott ändå!

Söndagen var första advent. I mindre städer har man något som kallas "skyltsöndag" varje första advent. Det är då alla affärer visar sin julskyltning för första gången. Det hela brukar vara omgärdat med lite festligheter. Östersund var klätt i vinterskrud. På gatorna brann en massa marschaller och i affärerna tindrade ljusen och julpyntet. Alla var ute och gick utefter de få gator som finns i centrala Östersund. Folkligt och festligt värre! Det här är ett fenomen som inte finns i Stockholm. Här skyltas det redan i oktober, förutom på IKEA som börjar redan i augusti. När det väl är advent är vi redan trötta på skiten. Men ni som vet hur jag vill ha det med julpyntet förstår att det här med skyltsöndag passar mig perfekt!

Jobbmötet gick perfekt! Alla är så himla trevliga här uppe! Verkligen trevliga och goda! Min farmor kommer faktiskt från Frösön. Och minsann, tror du inte att jag fick kontakt med en fin människa som kände min farmor och hela hennes familj!? Jösses, vad mycket vi hade att tala om!

Jag har sagt det förut och säger det igen. Jag har ett kul jobb!

1 kommentar:

  1. Visst ar Ostersund en charmig stad, sa mysig att ga omkring i nar det ar sno pa gatorna. Vi var dar over nyar. KUL att du uppdaterat bloggen, har SAKNAT den.

    SvaraRadera