fredag 25 november 2011

Adventspynt

Nu är det pyntat och klart...


Ni som känner mig, antingen här via bloggen eller privat, vet att det här med julen är viktigt. Ritualer och traditioner som funnits i släkten i generationer måste bara följas till punkt och pricka. Jul är inget man tar lätt på, minsann!

Man får inte julpynta för tidigt eller ha kvar julpyntet för sent. Det är en dödssynd! Då blir man förvisad till den eviga skärselden efter jordelivet! Så illa är det! Jul är verkligen inget man tar lätt på! Sanna mina ord!

Nu är det så att jag jobbar hela helgen på annan ort, långt hemifrån. Och jag kan ju inte låta frun ta hela ansvaret för något så otroligt viktigt och betydelsefullt som årets julpynt!? Hon är bra frun, men vågar man lägga evigheten på hennes ansvar? Tänk om hon slarvar!? Nej det är lika bra att jag gör allt själv! Så får det bli!

Så nu har jag klätt in hela våningen med alla våra julsaker. Adventstakar, adventstjärnor, elljustakar, ljusslingor på balkongen och franska fönstret, gardiner, mattor och dukar. Jo, det är ett slit utan dess lika. Eftersom jag gjorde allt pynt lite för tidigt, det vill säga före första advent, så fick jag "smygpynta" bakom fördragna gardiner. Inte ett ljus tändes, inte en kontakt sattes i. Allt förblev släckt och avstängt tills den magiska morgonen den första advent, då allt ska slås på i full julskrud.

Nu måste jag bara komma ihåg att ringa upp frun, från hotellrummet långt borta, vid sjutiden på morgonen på söndag. Då kan hon vingla upp ur sängen, dra upp alla gardiner, tända alla adventsstjärnor och elljusstakar och njuta av julfriden.

Vad glad hon kommer att bli! (Eller inte...?)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar